Reumatoidalne zapalenie stawów

Dieta na reumatoidalne zapalenie stawów

Dieta na reumatoidalne zapalenie stawówReumatoidalne zapalenie stawów, które popularniej nazywane jest gośćcem jest to przewlekły stan zapalny, któremu towarzyszy dokuczliwy ból, aby go złagodzić stosowane są różne formy leczenia, w tym środki farmakologiczne, a także odpowiednia dieta na reumatoidalne zapalenie stawów. Reumatoidalne zapalenie stawów to przewlekły stan zapalny, który odpowiada za dotkliwy ból, sztywnienie i ograniczenie ruchomości stawów na reumatoidalne zapalenie stawów. Wśród przyczyn reumatyzmu wyróżnia się: czynniki genetyczne, hormonalne, palenie papierosów, a także długotrwały stres, ale oczywiście nie tylko, gdyż niektóre schorzenia reumatyczne mogą mieć również podłoże alergiczne. Niektóre składniki pokarmowe, które wywołują katar sienny, czy ataki astmy, mogą także spowodować dolegliwości stawów. Dlatego niektóre choroby reumatyczne leczone są nie tylko farmakologicznie, ale również dietą.

Jaka jest najlepsza dieta na reumatoidalne zapalenie stawów

Z jadłospisu koniecznie trzeba wyeliminować te pokarmy, które zaostrzają objawy, a dzięki temu można złagodzić dolegliwości na tyle, aby stopniowo zmniejszyć dawki, a z czasem nawet całkowicie odstawić leki przeciwzapalne, oczywiście każdą taką decyzję musi podjąć lekarz. W leczeniu RZS najlepsze efekty daje dieta wegetariańska, wzbogacona w tłuste ryby z zimnych mórz.

Ważne kwasy omega-3 w diecie na RZS

W rybim mięsie znajduje się dużo cennego wapnia, jodu oraz dobrze przyswajalnego białka, a także są one bogatym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega – 3, które chronią serce, usprawniają funkcje mózgu oraz poprawiają ruchomość stawów. Dlatego w naszym jadłospisie powinny się, więc znaleźć makrela, łosoś, śledź, sardynki, czy tuńczyk, które powinno się jeść regularnie. Kwasy omega – 3, jak również działającą przeciwzapalnie witaminę E, można znaleźć w siemieniu, oleju lnianym, oliwie z oliwek oraz w orzechach włoskich. Niezwykle wskazane są krótko gotowane, czy nawet surowe warzyw, typu: sałata, kapusta, ogórki, por, brokuły, marchew, buraki, seler, pietruszka, warzywa strączkowe i kiełki. Jeśli chodzi o owoce to powinno się spożywać borówki, żurawinę, ciemne winogrona, jagody, czarną porzeczkę oraz czerwone jabłka. Dobrze by było również pić soki owocowe, warzywne, herbatki owocowe i ziołowe. Warzywa i owoce dostarczają naszemu organizmowi mnóstwo witaminy C, która jest niezwykle ważna, ponieważ uczestniczy ona w wytwarzaniu kolagenu oraz odpowiada za kondycję stawów i ścięgien, a także równie ważnych bioflawonoidów. Substancje te usuwają z organizmu wolne rodniki, które inicjują i podtrzymują stan zapalny. Dobroczynny wpływ na stawy ma także czosnek i cebula, które zawierają cenne związki siarkowe, ograniczające wytwarzanie hormonów podtrzymujących stan zapalny. Wśród przypraw, które powinny znaleźć się w naszej diecie warto wymienić kurkumę, imbir, anyż i goździki, ponieważ działają przeciwzapalnie, zmniejszają ból, sztywność stawów, czy obrzęki. Wszystkie takie właściwości posiada na przykład herbatka imbirowa. Swój jadłospis powinniśmy wzbogacić o produkty obfitujące w kolagen, który ogranicza aktywność enzymów prozapalnych oraz ułatwia regenerację zmienionych chorobowo kości i stawów.

Sam oceń co powinno się znaleźć w twojej diecie

Lekarze specjalizujący się chorobami reumatycznymi twierdzą, że nie ma jakiś konkretnych produktów, które mogą zaszkodzić danej osobie lub nie. Każdy sam powinien ustalić, co w jego przypadku źle wpływa na jego stawy. Najlepiej dany produkt odstawić na około tydzień i obserwować, czy następują zmiany i dolegliwości się zmniejszają. Jeśli tak się stanie to znaczy, że ten produkt całkiem musi wyeliminować z naszej diety, ale jeśli nie to po kilku dniach możemy włączyć go ponownie do naszej diety.

Co usunąć z diety na RZS

Najlepiej zrezygnować z jedzenia jaj, mięsa zwłaszcza wołowiny, wędlin, gdyż zawierają one zbyt dużo konserwantów, które zaostrzają objawy reumatyzmu. Powinniśmy wystrzegać się tłustego nabiału, w tym mleka, śmietany, serów żółtych, pleśniowych, czy topionych, ponieważ produkty te zawierają kwas arachidonowy, który ułatwia wytwarzanie prostaglandyn, czyli hormonów prozapalnych. Starajmy się unikać także olei kukurydzianych, słonecznikowych oraz wszelkich margaryn roślinnych, które blokują korzystne działanie tłuszczu rybiego oraz nasilają stany zapalne. Unikajmy również potraw smażonych, cukru, kawy, czy alkoholu. Ograniczmy do minimum spożycie soli, a zamiast niej używajmy estragonu, który nadaje potrawom lekko słony smak. Wśród produktów zakazanych przy reumatoidalnym zapaleniu stawów znajdują się także pszenica, ryż, owies, kukurydza oraz niektóre warzywa, takie jak: ziemniaki, pomidory, bakłażany i papryka. Po zjedzeniu tych produktów u niektórych chorób osób pojawia się ból i sztywność stawów.

Popularne frayz

  • rzs co jesc
  • co jesc w rzs
  • czego unikać przy rzs
  • co jeść przy rzs
  • czego nie jeść przy reumatyzmie
  • czego unikac przy zrzs
  • rzs czegonie jesć
  • rzs a porzeczki
  • xieta w rzs
  • reumatoidalne zapalenie stawów jadłospis

Dodaj komentarz

Required fields are marked *.